Australien rundt på cykel 2006

Australien rundt på cykel  II




Newcastle Range - QL

Matilda highway - QL

Termittuer - Sandfire - WA

Tidligt morgen på Nullarbor - SA


New South Wales     Queensland     Northern Territory     Western Australia     Souh Australia     Victoria     New South Wales

New South Wales

 

 

Den 24. juni 2006 kl. 8.00 stod jeg foran Operahuset i Sydney, sammen med 6 Australske cyklister, der alle ville følge mig på vej de første 30-40 km ud af byen.

 Heriblandt var den regerende rekordholder på udfordringen ”Australien rundt på cykel” Eugen Schilter.  Denne mand har klaret turen på 56 dage, en tid jeg på forhånd ingen intentioner havde om at slå, for mig gjaldt det som nævnt kun om at gennemføre.
Min gode ven Lars Bording var også med, han havde engang i sine yngre år henvist Bjarne Riss til andenpladsen i et cykelløb!
Så det var et stærk team der ved 8 tiden startede ud fra Opera huset denne tågede morgen.




Foran Operahuset i Sydney

 

Efter ca 30 km bykørsel, kom jeg på Freewayen. Et par cyklister fulgte mig et lille stykke mere på vej, og så var jeg ellers alene. Foran mig lå nu godt 14.000 km Australske landeveje, inden jeg var tilbage i Sydney, det ville helt sikkert blive en oplevelse for livet!

 

Australiens østkyst var rent mentalt bare noget der skulle overstås. Jeg huskede det fra sidste gang som en strækning med meget trafik og dårlige rabatter mange steder, og det havde, viste det sig, ikke ændret sig synderligt.  Naturen er dog rigtig flot, og ind imellem er der udsigt til havet.

 

Allerede på 3die dagen sendte jeg telt, sovepose, liggeunderlag og lidt flere småting tilbage til Sydney! Traileren vred voldsomt i cyklen når jeg, på grund af trafikken, var henvist til den meget ujævne rabat, og bøjede faktisk stikstangen.  Da jeg således havde fjernet ca. halvdelen af vægten gik det betydeligt bedre. Nu var jeg så henvist til at skulle finde overnatning hver nat, ikke lige det der var planlagt.

 

Jeg nåede Gold Coast på fjerde dagen, et ca. 50 km lang turist område med hoteller, barer osv. Det lykkedes dog at finde overnatning til 50$ da det var uden for sæsonen, men så måtte jeg også finde mig i lidt byggerod på værelset.

 

 

 


Queensland

 

 

Fra Gold Coast og op til Brisbane er der ca. 65-70 km, en strækning jeg havde store problemer med sidste gang, da jeg ikke kunne finde andre veje end motorvejen. Jeg havde derfor hjemmefra søgt efter alternative veje, og fundet ud af at der gik en ”service road” langs med motorvejen. Det skulle prøves, og detaljerede kort blev printet ud og medbragt.  Jeg havde forventet at vejen var en støvet og græstotte befængt vej, måske endda uden asfalt, men sådan var det ikke. Tværtimod var den stærk trafikeret, og sine steder endda 4 sporet.

 

Brisbane blev nået og klaret i et inferno af trafik, men jeg havde jo været der før, og kendte nogenlunde vejen igennem byen. I udkanten af byen købte jeg en ekstra stikstang, da jeg frygtede den traileren havde bøjet måske ville knække. Den bøjede stikstang holdt dog hele vejen rundt viste det sig siden.

 

Byerne Rockhamton - Mackay - Bowen og Townsville mm. blev planmæssigt nået og passeret, og jeg lagde lidt km i banken hver dag, så der var til dårligere tider.

En god oplevelse, syntes jeg da selv, var da der kom en bidsk hund løbende ud for at snappe mig lidt i benene, og det for en gangs skyld lykkedes mig at give den en regulær fuldtræffer med skoen, så den kom på andre tanker! Det er aldrig før lykkedes for mig, de plejer altid at undvige.

 

Innisfall blev nået på dag 12 efter 2592 km.  Byen var 5 måneder tidligere blevet ramt af en Cyklon, og området var stadig under genopbygning. Det var gået hårdt ud over bananplantagerne, der mange steder var helt jævnet med jorden.
Området leverede normalt bananer til hele Australien, så priserne på bananer var steget kraftigt. Normalprisen før cyklonen var ca. 2 $ kiloet, men nu kunne man se priser helt op til 16 $ kiloet, og det i en meget ringere kvalitet.

 

Jeg fandt overnatning i en container der stammede fra et fængsel, men som nu gjorde tjeneste som hjem for arbejderne der hjalp til med genopbygningen af området.

 

Fra Innisfail gik ruten nu stik vest, og ind i landet. Det var her eventyret ville begynde, forventede jeg. Fri for stærk trafik og store byer, og der ville være masser af outback.

Umiddelbart uden for Innisfail ad Palmerston Highway gik vejen op over Great Dividing Range, en bjergkæde der følger hele Australiens østkyst fra nord til syd. Området er regnskov og meget smuk.

Desværre så jeg ikke den første del i dagslys, da jeg, som på hele turen, startede ud 2.- 5 timer før solen stod op. Dels fordi dagene ikke er så lange her, så tæt på ækvator og dels for at køre så langt som muligt inden det blev ubehageligt varmt.

 

Efter en del opkørsel havde jeg den pudsige oplevelse at kunne køre Ned til Queenslands højeste beliggende by, Ravenshoe. Området her er mest landbrug., og lige før Ravenshoe var der grønne marker med sortbrogede køer og en vindmølle park, så det var næsten som at køre i Danmark. 


Efter Ravenshoe blev det hurtigt bush land med de obligatoriske kvæg hegn, og dermed var jeg kommet ud af civilationen for de næste 7-8.000 km.  Vejen de næste ca 800 km var for det meste ”singeltrack” det vil sige vejen var så small at der kun lige var plads til en Roadtrain, og det var bare med at komme af vejen når sådan en uhyre nærmede sig.

 

Mt. Garnet og Mt. Surprice blev passeret, et par meget små samfund, der ikke som navnet antyder, var placeret på et bjerg, men derimod på den mere eller mindre flade slette.




Gulf Developmental Road.

 

Næste by, Georgetown var ikke meget større, men alligevel hjemsted for områdets  årlige Rodeo, og jeg var uhyre heldig der stadig var 1 ledig container tilbage jeg kunne sove i.

Jeg begyndte at savne mit telt nu, for jeg havde nu valget mellem kun at cykle 150 km de næste 2 dage, eller tage de 304 km til Normanton i et hug! Det blev det sidste, jeg ville miste for meget tid på den anden måde.


 Jeg satte vækkeuret til midnat, og håbede på at vinden og vejret ville være med mig.  Det var det! Jeg havde en let medvind, og da vejen på det meste af denne strækning var helt ny og i fuld bredde, så gik det stærk fremad og jeg nåede frem til Normanton midt på eftermiddagen.

Umiddelbart før jeg kom til Normanton så jeg min første rigtig store ørn, en wedge tailed eagle, de bliver en god meter høje når de står på jorden og har et vingefang på 2,4 meter. Denne stod og åd af et kænguru kadaver på vejen Et imponerende syn, og lidt skræmmende.

Desværre kom der en bil bagfra inden jeg nåede helt frem, og jagede den væk med hjælp fra bilhornet, så jeg kom ikke nærmere en ca. 20-30 meter, men kunne dog nyde synet af den kæmpestore fugl der lettede utrolig langsomt og majestætisk.

 

Kørsel om natten i Australien byder på mange oplevelser med dyrelivet. Ikke mindst Kænguruerne der tit stod på eller ved vejen, og tilsyneladende blev paralyseret af mit lys på cyklen, og det lykkedes mig flere gange at komme helt ind på 5 meters afstand inden de flygtede.

 

Roadtrains om natten var også en specielt oplevelse. Der var som regel helt stille og fredeligt om natten, kun afbrudt af de relative få Roadtrains. Det startede som regel med et lys i det fjerne, og efter et stykke tid kom der lyd på. Først en svag rumlen, som hastigt steg i styrke, for så i næste øjeblik at komme buldrende forbi i et inferno af støj og støv, og en malstrøm af hjul og gule lygter ned langs siden af det godt 50 meter lange vogntog. Et frygtindgydende møde i natten, og jeg kørte altid ud i rabatten i god tid inden sådan et monster kom. 


Snart ville freden dog være genoprettet og jeg kunne svinge ud midt på vejen igen. En nat oplevede jeg at køre i 5 timer uden en eneste bil, herligt!





Matilda Highway.

 

Jeg begyndte nu at fantasere om at købe en sovepose, og et myggenet, så jeg ikke var så afhængig af roadhousene, og da jeg 3 dage senere kom til MT. Isa, en stor mineby købte jeg sovepose og liggeunderlag. I en sportsforretning købte jeg mig i et myggenets telt der var utrolig let og nem at slå op og pakke sammen.

Der er jo nærmest statsgaranti for tørvejr i det nordlige Australien på denne årstid, så det skulle nok gå.


 Nu var jeg uafhængig af at skulle nå frem til næste overnatning og af at måtte nøjes med en for kort dagsdistance. Vejen fra MT. Isa til Camooweal (180 km) var for 4 år siden singeltrack halvdelen af vejen, men nu var de ved at lægge sidste hånd på opgraderingen af vejen, og manglede kun de sidste 30 km.  Det betød vejarbejde med grusvej til følge.

Ikke nogen problem så længe det var tørt, men da man sprøjtede vand på for at det ikke skulle støve blev det til noget sej klæg agtig ler der ustandselig proppede sig så hårdt fast at hjulene ikke kunne dreje rundt. Jeg måtte derfor rense ud under skærmene flere gange.

 

En sjov oplevelse på denne strækning var at en vejskraber der kørte og arbejdede, dyttede af mig da jeg passerede. Ikke noget jeg tog særlig notits af da masser af mennesker sender en venlig hilsen dyt, og jeg løftede refleksmæssigt hånden og hilste igen. Jeg nåede ikke mange meter før det dyttede voldsomt og vedvarende bag mig, og jeg kunne se vejskraberen havde optaget forfølgelsen og kom efter mig! Tak skæbne tænkte jeg, han er da vist blevet sur over et eller andet. Jeg fik holdt og vejskraberen stoppede op ved siden af mig, og ud steg en ægte aussie, med lang uplejet skæg, men heldigvis et stort smil også.


”Hvor skal du hen”, blev der ganske uventet spurt på dansk. Det viste sig at være en dansker der havde boet i Australien de sidste 33 år, han havde set mit dannebrog bag på traileren og havde selvfølgelig reageret på det. Vi fik snakket lidt, og han forærede mig et æble.

 

 Camooweal blev nået, det var her jeg strandede et helt døgn for 4 år siden på grund af en defekt stikstang. Denne gang blev byen kun brugt til proviantering og lidt Internet som jeg ganske uventet fandt i baglokalet i byens General Store.

 

En Australsk beskrivelse af byen:

 

There’s no way to avoid CAMOOWEAL but you might wish there were; the township’s atmosphere of lazy aggression is exacerbated by a total lack of charm. The highway from Mount Isa forms the main street, built in 1944 by American servicemen whose names are painted on a rock at the edge of town. You’ll find a roadhouse, mechanic, general store (and Westpac agent), post office and hotel – a risky place for a last drink in Queensland. The store’s old decor is worth a peek, and murals at the service station  should raise a chuckle; around the back are cabins and a campsite with thick grass to raise a tent over. Otherwise, move on.

 

Helt så slemt syntes jeg nu ikke byen var, men det er vist nok begrænset hvad der sker på lokaliteten.


 


Northern Territory

 

 

Jeg fortsatte West på, og efter 13 km kom jeg til grænsen til Northern Territory. Temperaturen kom for første gang op på 30 grader, så der var lidt smålunt.





Northern Territory.


Barkly Roadhouse 262km West for Camooweal, bød i vanlig stil på høje priser og et meget begrænset vare udbud. Heldigvis viste jeg dette på forhånd og havde købt godt med havregryn i Camooweal!


Det havde de sidste par timer trukket op til uvejr, med kraftig blæst og mørke skyer, og da jeg nåede 30-40 km West for Barkly Roadhouse begyndte det at regne. Dette var højst uventet, da der jo ALDRIG regner her på denne årstid.

Ca. 10km senere kom et reststop hvor der var et halvtag over en bord med bænk, og der søgte jeg ly for regnen.


 Et par ældre herrer i bil havde gjort det samme, og vi fik snakket en del, de par timer det tog for regnen at blive færdig. Det var et par originaler (på den pæne måde) der tilbragte deres livs efterår med bare at køre rundt i Australien i en uendelighed lød det til.

Da snakken kom ind på slanger, demonstrerede den ene hvad man skulle gøre hvis man blev bidt af sådan en fætter. Det foregik ved at han stillede sig på hovedet, og der blev han så stående i ca. 10 minutter! Jeg fortalte ham jeg så nok hellere ligeså stille ville lægge mig til at dø, og det fik ham til at grine, så han måtte afbryde sin ”demonstration”





Heinz og Herman.

 

Da det blankede op fortsatte jeg de ca. 70 km frem til næste reststop, og håbede på der også der var et halvtag jeg kunne sove under om natten, da mit ”telt” jo kun bestod af myggenet.

Der var et halvtag, men det var desværre optaget, så jeg måtte sove under åben himmel og håbe på at de mørke skyer der stadig drev over himmelen, havde tisset af.


Ca. kl 1,30 nat vågnede jeg ved at det pludselig blæste voldsomt op, og meget mørke skyer var hastigt på vej.  Jeg sprang lynhurtig ud af soveposen, fik pakket sammen i rekord tempo, og nåede lige akkurat at lukke tasken på min trailer da det begyndte at hamre ned med regn. Nu kunne jeg jo ligeså godt cykle videre og jeg nåede frem til Tree Ways Roadhouse lige inden daggry.

 

Heldigvis havde de åbent, og da kosten havde været lidt ”alternativt” de sidste par dage, var jeg noget sulten og bestilte dobbelt portion af toast & egg. Det gjorde godt i maven og efter yderlige proviantering begav jeg mig på vej igen.  Herfra var kursen stik nord, og jeg så frem til at nå Renner Springs Roadhouse inden aften, hvor jeg ville forkæle mig selv med en overnatning med indlagt brusebad! Tiltrængt efter 3 nætter under åben himmel.

 

Uvejret var drevet over, og havde fået sænket temperaturen til 24-25 grader, så det var meget behageligt.


Da jeg kørte ud fra Tree Ways Roadhouse kom der et par cyklister ud fra området og ud på vejen med kurs mod nord som jeg. Jeg faldt i snak med dem og de fortalte de var bagtroppen af en gruppe på 16 cyklister der var på vej fra Alice springs til Darwin. De havde følgebil med og derfor ingen bagage.
Efter et par timer havde jeg med almindelig fart passeret dem alle og yderligt en times tid senere blev jeg så selv overhalet af deres bus, hvor de alle nu var samlet i,  på vej mod næste overnatning. Det var åbenbart menuen, 2-3 timers cykling og så transport resten af dagen. Outback Adventure Cykling mener jeg der stod på bussen.

 

Katherine blev nået på dag 24 efter 5.041 km kørsel, og med et snit på 214 km om dagen gik det jo planmæssigt.

Jeg besøgte cykelbutikken i Katherine, da min saddel var gået i stykker, så jeg måtte have en ny. Udvalget var uventet stort, så det tog mig lidt tid at beslutte mig. Næste cykelbutik var i Broome, 1,600 km nede af vejen, så det var jo ret vigtig at få en der kunne holde, og som ikke gnavede.

 

Fra Katherine går vejen så igen stik West på, og jeg nåede yderlige 110 km inden aften, hvor jeg slog lejr ved et reststop. Her i Northern Territory er der som regel en stor vandbeholder ved disse rastepladser. Det er ret nyttigt, da man så kan få sig vasket, og få klaret opvasken. At drikke af vandet turde jeg ikke, og der blev da også skiltet med at det ikke var tilrådeligt.





Mellem Katherine og Victoria River.

 

Tidligere på dagen havde jeg passeret et par vejarbejder der slog ”græsset” i rabatten med traktor. Dette er i sig selv ikke usædvanligt, det interessante denne gang var at jeg så en af dem slæbe en kænguru kadaver fra vejen ud i rabatten, da jeg passerede. Det lurede jeg lidt på mens jeg forsatte, og pludselig gik det op for mig hvad meningen var, så jeg vendte mig og nåede lige akkurat at se ham køre over kadaveret med græsklipperen!!...Føj for pokker!!  men egentlig ret smart, for så ville ”resterne” jo være pist væk på få dage.

 

Dagen efter, mellem Victoria River og Timber Creek så jeg min første levende slange. Jeg blev klar over det var en slange alt for sent, så jeg passerede den på kun ½ meters afstand, men heldigvis huggede den ikke efter mig. På de Australske veje er der mange strimler fra lastbildæk, der ligner slanger, så når det endelig er en rigtig slange er man nok lidt uopmærksom desværre.

 

 Dagen bød også på en anden oplevelse! Jeg blev passeret af en lurvet tivoli bil der pludseligt stoppede et par hundrede meter foran mig. En ligeså lurvet mand sprang ud og spurte om ikke jeg var interesseret i et job i hans show! Det var jeg nu ikke, mente selv jeg havde job nok, og fortsatte min færd. Manden måtte jo være desperat når han kunne finde på at stoppe en turcyklist.

 

På min vej var der af og til bushfire langs vejen, og så var der som regel en flok rovfugle i luften lige over fronten, klar til at hapse smådyr der flygtede for ilden, og måske også dem der ikke nåede at flygte! Hvem sagde grillmad J.





Bushfire, bemærk rovfuglene.

Disse rovfugle så jeg også hver morgen når dagen gryede. Så patruljerede de langsomt op og ned langs vejen, præcis over midten og ca. 10 meter oppe, for at se om der skulle være lidt frisk roadkill at spise. Sommetider kom der et par svævende fra hver sin retning, og så svævede den ene altid lidt højere op mens de passerede hinanden.

 

 

 


Western Australia

 

 

Byen Kununurra ligger ca. 40 km inde i Western Australia, og er en ret stor by med ca. 4.000 indbyggere. Her fik jeg provianteret og ordnet lidt Internet inden det gik videre West på. Tiden var ved grænsen skiftet 1½ time, så jeg fik også lige justeret uret.

 

  Jeg var pludselig begyndt at få ondt i venstre hase, og var noget bekymret da det hurtigt blev være. Jeg stoppede lidt tidligt for natten ved en reststop ca. 70 km West for Kununurra, da jeg nu havde store smerter i hasen. Dette skulle helst tages i opløbet, da det ellers kunne stoppe hele projektet. Jeg masserede hasen grundigt og kunne så bare håbe på at en nats hvile ville kurerer skaden.

 

Det gik heldigvis meget bedre dagen efter og efter et par dage var det utroligt nok væk igen, så der var jeg heldig.

Jeg var nu kommet ind i bjergområdet ”The Kimberleys” Et utrolig smukt område, på 10 gange Danmarks størrelse og med kun ca.25.000 indbyggere. Klipperne havde flotte farver, især tidligt morgen, hvor de nærmest glødede rød/orange.

Et sted var vejen oversvømmet af en flod med ca 20 cm vand over broen. Broen var en ældgammel betonbro med meget store huller i, og det var et rent og skær held jeg ikke kørte i en af dem, da jeg på grund af vandet først kunne se hullerne når jeg var lige over dem.

 

Halls Creek blev nået, og herfra til Fitzroy Crossing er der 292 km, turens længste stræk, med intet andet end ørken imellem.

Jeg fik læsset cyklen godt til med vand og mad, og fortsatte 130 km ud af vejen, hvor jeg fandt et sted at slå teltet op for natten. Jeg havde mødt et par tjekkiske cyklister tidligere på dagen. De havde ikke så travlt, og hvordan kunne de….de slæbte rundt på en 2 hjulet trailer med en 40 liters vandbeholder på! De påstod de altid kørte med vand og mad til 14 dages forbrug!




Camping mellem Halls Creek og Fitzroys Crossing..

 

Fitzroy Crossing var sidst jeg var der, meget præget af fulde aboriginals, og var en meget utryg by at færdes i, så det var med en vis spænding jeg ankom til byen. Situationen kunne dog næppe være mere forskelligt fra den gang til nu, alle var tilsyneladende velfungerende og glade, og der herskede ro og orden overalt. Et billede jeg i øvrigt havde bemærket i flere andre byer her i det nordlige, den fjendtlighed jeg havde følt sidst jeg var her, var nærmest ikke eksisterende denne gang. Tilsyneladende havde regeringen fat i noget der virkede, det var en positivt oplevelse!

 

Dagen efter var jeg igen lige ved at køre en slange over, denne gang en grøn sag på 120-130 cm. Der var dog ikke meget gang i den, den gad knap nok dreje hovedet efter mig. Da det var tidligt morgen tænker jeg det skyldtes den lige skulle varmes op først, selvom der allerede var 26 grader i skyggen.

 

Overnattede på Roebuck Roadhouse efter 6 overnatninger i det fri, så et bad var yderst tiltrængt.

Dagen efter kørte jeg de ekstra 33 km ind til Broome, for lige at få justeret mit headset på cyklen i cykelbutikken, derefter tilbage til Roebuck Roadhouse, hvor jeg provianterede til turens næst længste stræk, de 286 km ud i Great Sandy Dessert, til Sandfire Roadhouse. Efter ca 90 km fik jeg turens første, sidste og eneste punktering! Det blev en varm sag at skifte slange da der ikke er nogen muligheder for skygge på denne strækning.

 

Sandfire Roadhouse lignede sig selv med påfugle spankulerende omkring, og med en dromedar i indhegning. Pardoo Roadhouse blev besøgt og passeret dagen efter, og herfra var der kun ca.150 km til Port Hedland, som blev nået på dag 34, og med et snit på 216 km om dagen gik det stadig planmæssigt.


Jeg var nu temmelig præcis halvvejs rundt. Det er altid noget specielt ved at nå halvvejs, det er ligesom lidt lettere at overskue resten af turen. Nu ville der, for hver dag der gik, være mindre og mindre der skulle cykles end det man allerede havde gjort.

 

Nu bevægede jeg mig ned mod det område jeg var gået død i sidste gang.  Jeg var meget indstillet på at sørge for at have godt med havregryn til de næste 4–5 dage da jeg vidste det ville være småt med muligheder for at købe ordentlig mad på strækningen. Jeg havde planlagt at købe ind i Roebourne, en lille by med et supermarked.


Jeg ankom desværre meget tidligt om morgenen, og der var 3 timer til de åbnede. Nu har jeg det skidt med at trille tommelfingre, så jeg overbeviste mig selv om at de nok havde lidt havregryn ved et servicecenter ca. 50 km længere fremme.

Det havde de så ikke, og nu var situationen nærmest lige som sidst. De næste 3 roadhouse havde, vidste jeg, ingen ordentlig mad man kunne tage med sig, nu kom den til at stå på hotdogs og hamburgers, de næste 4 dage, indtil jeg kom til Carnarvon, en ret stor by helt ude ved kysten. Nå, det var ikke lige det der var planlagt, men denne gang var det knap så varmt, og der var jo mere ro på, så det gik nok!

 

Da jeg manglede et par timer til Fortesque Roadhouse, mit mål for dagen, gled der en firehjulstrækker op på siden af mig, og ud af vinduet blev langet en kold cola ud til mig, og så forsvandt bilen forude. NICE!

 

Jeg ankom til Fortesque Roadhouse, og forhørte mig om overnatning. Stor var min forbavselse da ejeren viste sig at være samme person der havde langet en cola ud til mig. En meget flink mand, men hans kone!!  Uhadada…for et monster. Jeg har i hele mit liv aldrig oplevet en sådan opførsel.
Det startede med at jeg forhørte mig om 1$ mønter til vaskemaskinen, og det var sådan set ok, selvom hun lignede en man lige havde læsset en 100 kg sæk på skulderen af.

Jeg fik mine 1$ers og kom så i tanke om jeg måske fik brug for mønter til en tørretumbler, hvis de da havde en. Så tændte hun ellers fuldstændig af…”what the hell do you need a dryer for?? You got the goddam sun out there” og så himlede hun ellers en hel masse mere af som jeg ikke lige fik fat i, eller erindrer.

 Letter chokeret fik jeg sagt ”just asking” hvorefter jeg trak mig tilbage til hummeret jeg havde lejet.

 

Fik sat vaskemaskinen i gang, og gik så tilbage til butikken for at få noget at spise og proviantere til næste dag. Jeg bestilte lidt mad, og samme reaktion  igen, hun sank lige 10 cm sammen og sjoskede så sønderknust ud i baglokalet, men det var jo heller ikke særlig pænt af mig at pålægge hende en sådan en tung opgave.

Mens jeg ventede kom en anden kunde ind for at købe lidt drikkevarer. Denne kunde kom for skade at nævne at den øl han havde fundet ikke var helt kold. Så eksploderede hun ellers igen, flåede dåsen ud af hans hånd og kylede den ud i baglokalet, hvor efter hun, med vildt fægtende arme, og skælden og smælden, tog en ny ud af køleskabet, og hamrede den ned i disken foran ham!! Behøver jeg at sige manden blev helt mundlam, og skyndte sig ud.

 

Jeg fik min mad, og forsvandt ud til mit vasketøj, og mens det tørrede på snoren kunne jeg lige så godt skifte dækket på baghjulet. Det havde nu kørt 7.558 km og var slidt igennem til lærredet. Der resterede ca 7.000 km af turen, så det nye dæk burde nok kunne holde til Sydney.  Tøjet nåede at tørre inden solen gik ned, så hun havde jo ret!... hvad skulle jeg dog med en tørretumbler J

 

Værelset var hjemsøgt af små myrer, men det gjorde ikke så meget. Det blev dog lidt klamt da jeg rakte hånden ud for at tænde sengelampen, og hånden så blev indfanget i et sejt spindelvæv! Men ellers var det et udmærket værelse.

 




80 km før Nanutarra, og "still going strong".

Dagen efter passerede jeg det punkt hvor jeg gav op sidste gang, ca.  80 km før Nanutarra Roadhouse, en af milepælene på min vej.

 

Nanutarra Roadhouse var løbet tør for både mælk og sukkerholdig cola, så jeg tankede op med sukkerholdig Fanta i stedet. Efter at have provianteret med hotdogs og burgere gik det videre og efter ca 100 km slog jeg lejr ved en udtørret flod, hvor der var en rasteplads med et overdækket bord. Der var ved at trække op til regn og blæst, så jeg slog myggenettet op under halvtaget.




Halvtaget.

Dette var et rigtig halvtag, da halvdelen bestod af tag og den anden halvdel var et net. Der var sikkert ikke meget tørvejr at finde da blæsten ville få  regndråberne til at flyve ind under taget.

 

Efter mørkets frembrud kom der en auto camper ind for natten, han havde desværre et par hunde der morede sig med at stå og bjæffe ad mig, når jeg bevægede mig, efterfulgt af ejerens skælden ud på hundene.

Så mere end et par timers søvn blev det ikke til, inden det begyndte at regne omkring midnat. Som forudset var det ikke muligt at finde tørvejr under halvtaget, så jeg kunne lige så godt fortsætte turen.

 

Ca. 30 km før Minilya Roadhouse fik jeg det ret dårligt, dels tror jeg, på grund af varmen og for lidt søvn, og dels at jeg nu kun havde vand og Fanta at drikke og dårlig mad at spise. Jeg ledte efter et sted at finde skygge så jeg kunne komme lidt til mig selv. At stoppe op i solen ville helt sikkert resultere i hedeslag.

 Det lykkedes mig ikke at finde skygge, så da jeg ankom til Minilya Roadhouse var jeg mere død end levende og kunne knap holde mig på cyklen. I roadhousens skygge kom jeg lidt til mig selv, og fik en masse mad og mælk indenbords. Jeg kvikkede forbavsende hurtigt op, og efter en time på sengen og et brusebad, var jeg ret kry igen.

 

Jeg besluttede at det skulle være sidste gang jeg havde overnattet i myggeteltet, da jeg nu ville komme til mere regnfulde og vejrmæssigt ustabile områder, og forærede derfor mit telt, sovepose og liggeunderlag væk. Desuden besluttede jeg at de 140 km til Carnarvon næste dag, skulle være alt der skulle cykles den dag. I Carnarvon ville jeg kunne købe ordentlig mad igen, og komme mig helt af min nedtur.

 

Jeg ankom til Carnarvon omkring middags tid, og tilbragte dagen med at spise, slappe af, og ordne lidt vasketøj og Internet.  At det var en god beslutning, viste det sig de følgende dage.  De næste 3 dage kørte jeg 245 km i snit uden problemer. Jeg følte mig faktisk utrolig stærk, en følelse der holdt sig de næste 6-7 dage.


Billabong Roadhouse udmærkede sig med at køkkenet var lukket, så det var godt jeg havde ekstra havregryn med. Det lugtede langt væk af at ejeren ikke var der den aften, og at damen så ikke gad lave mad til kunderne. Hendes svar på forespørgsel var at "The Kitchen died"

Perth blev erobret, det var uventet let at komme ind til centrum, men ud igen var lidt mere tricky. Der var godt nok en freeway, men den måtte man ikke cykle på. Så da jeg kom forbi en cykelforretning, holdt jeg ind og spurte der, hvor den nemmeste vej ud af byen var. Det viste sig at der løb en cykelsti hele vejen langs med freewayen, 60-70 km sydpå, så det var faktisk ret nemt at komme ud af byen også.  

 

Jeg var nu kommet til køligere, og mere regnfulde områder. Fra Bunbury til byen Denmark var der utrolig bakket, men også smukt. Det er her i dette område Australiens største træer er at finde.




Down Town Denmark.

 

Jeg var ved at føle mig klar til en halv fridag igen, jeg var ca. 4 dage forud for tidsplanen, så det havde jeg jo også råd til. Albany er en forholdsvis stor by, og ville være et godt sted at tilbringe lidt tid.

Næste morgen ankom jeg til Albany endnu inden der var lyst. Vejrudsigten sagde ”Thunderstorm” og der blæste en halv pelikan, så hvis der nogen sinde havde været en god grund til at krybe i ly, og holde fri, var det nu. Hvis jeg forsatte de 176 km op til Jerramungup ville jeg få en halv modvind, men ligefrem brænde en hel dag af i Albany kviede jeg mig også lidt ved, så jeg fortsatte alligevel.

 

Jeg følte mig ret stærk, og den første del af turen var der en del bevoksning jeg kunne få læ af, så det var ikke så slemt. På den sidste halvdel derimod, kom regningen, med intet læ og slagregn. Så det var en meget træt og våd rytter der trillede ind på motellet i Jerramungup sidst på eftermiddagen. Så meget for en halv fridag, men man ligger som bekendt som man har redt!

 

Næste morgen var den kraftige blæst der stadig, og vejen drejede herfra stik øst de næste 292 km til Gibson soak, så jeg ville få en formidabel halv medvind, og det skulle udnyttes!

 

Gårdsdagens strabadser sad dog stadig dybt i benene, og terrænet var ret bakket, som regel med 1-2 km ned til en creek og derefter 1-2 km op igen, så jeg følte ikke rigtig jeg havde meget glæde af vinden.

Jeg besluttede derfor at stoppe for dagen når jeg kom til Ravensthorpe, og begyndte at holde pauser og tage den med ro. Nu skulle jeg så endelig have mig den halve fridag, og ankom efter 116 km, i godt humør til byen kl.9.50 formiddag.

 

Kl. 10.18 var jeg på vej ud af byen igen, med et sammenbidt udtryk i ansigtet. Byen var blevet beslaglagt af nogle minearbejder der havde gang i et eller andet 30-40 km derfra, så alt var optaget. Jeg måtte nu uventet øge dagens distance med de resterende 176 km til Gibson soak, og jeg fortrød nu jeg havde brændt tid af tidligere på dagen. Vinden var dog stadig med mig, og da terrænet samtidig fladede noget ud, skød jeg en god fart.

 

Jeg rundede de 10.000 km  4 km før Gibson Soak Hotel/Motel nogenlunde samtidig med solen gik ned. Jeg havde nu været på farten i 46 dage, og havde et snit på 217 km, så eventyret levede stadig!

Dagen efter føltes de 181 km til Norseman som om det gik opad hele tiden, men det gjorde det dog næppe.

 

Jeg befandt mig nu foran Nullarbor sletten, et 1205 km langt og for det meste et meget sparsomt bevokset område.  Nullabor kommer af det latinske "nullas arbor" som betyder "ingen træer.

Det er verdens største enkelte klump limsten på 250.000 kvadratkilometer til sammenligning er Danmarks areal 43.000 kvadratkilometer.

 

Af mange er denne strækning betragtet som værende den hårdeste og mest øde at cykle i Australien, men det kan kun skyldtes at de aldrig har cyklet i det nordlige. Oppe nord på er der betydeligt varmere og længere afstande mellem roadhousene, typisk 2-300 km.  På Nullarbor er der på denne årstid som regel køligt og den længste strækning mellem roadhousene er på 189 km.

Men Nullarbor har vinden, som nok kan tage pippet fra de fleste hvis den er imod, og omvendt give formidable dagsmarcher hvis den er med.

 

Efter godt 200 km kommer man til Australiens længste lige strækning, 146,6 km helt lige vej, men dog svagt kuperet. Jeg mødte på denne strækning 3 andre cyklister, der alle var på vej fra Perth til Adelaide, en meget populær rute for turcyklister i Australien.




Morgen stemning på Nullarbor.

 

Ca. halvvejs over Nullarbor sletten, slipper Western Australia op og bliver til South Australia. Border village ligger netop ved denne grænse, og udmærker sig ved at operere med 3 tidszoner på en gang. 1 for Western Australia, 1 for South Australia og så har de uvist af hvilken grund deres helt egen tid de regner med. Ikke at det betød alverden, da de havde døgnåbent!

 

 


South Australia

 

 

Efter godt 5 dage over Nullarbor, kom jeg tidligt morgen til byen Ceduna, den østlige ende af Nullarbor, og havde både haft med og modvind, men jeg satte heldigvis ikke km til på strækningen!

Jeg var nu små 5 dage foran tidsskemaet og med kun 3.000 km til Sydney, så det jo ret fornuftigt ud!

 

I Ceduna fik jeg en af mine favoritter hos den lokale bager, nemlig ”Appelpie” de smager utrolig godt, og der kom lige et par stykker med på traileren også.

 

Så ville jeg være smart og skyde genvej til Streaky Bay og tog en kyst rute jeg havde set på kortet. Det gik også fint de første 3-4 km, men så slap asfalten op, og vejen blev til meget ujævn grus/jord vej. Efter yderlige 18 km og en hel masse banden, blev jeg genforenet med hovedvejen, og lovede mig selv aldrig mere at forlade den trygge asfalt.

 

Jeg fandt overnatning i Streaky Bay, og nu så det så endelig ud til det skulle lykkedes mig at få en halv fridag dagen efter. Der var små 300 km til Port Lincoln, en lidt rigelig lang etape, og byen Elliston lå kun 126 km væk.

Det blev som tænkt, og jeg stoppede i Elliston, dog syntes jeg ikke jeg opnåede den samme effekt som efter min hviledag i Carnarvon, men skadet har det jo nok heller ikke.

 

Jeg rundede pynten på Eyre Penninsula og havde turens billigste overnatning i byen Tumby Bay, 20$ for et hotelværelse.




Hotellet, Tumby Bay.

Umiddelbart efter Port Augusta, skete det jeg havde forventet og frygtet ville ske fra nu af og resten af vejen til Sydney. Jeg blev angrebet af en Magpie, en husskade lignende fugl, der netop på denne årstid har yngelpleje som højeste prioritet. 

Arbejdet for hanens vedkommen består mest i at jage potentielle æg røvere væk, så som sagesløse cyklister og andet godtfolk. Da Magpier altid angriber bagfra, ved slå ned mod hovedet, havde jeg hjemmefra sat et par øjne bag på min hjelm, for at skræmme dem væk. Det skulle virke på de fleste magpier havde jeg læst, men åbenbart ikke på denne.

 

Jeg overnattede på Hotellet i Snowtown, en lille hensygnede by, ca. 150 km nord for Adelaide. Her havde Australiens værste serie morder historie udspillet sig for få år siden. Faktisk kørte sagen stadig sidst jeg var der, hele historien kan ses her:

 

http://www.crimelibrary.com/serial2/snow/

 

Det er spændende læsning hvis man er til den slags.

Hotellet virkede som havde det sovet tornerosesøvn de sidste mange år, bland andet lå der 9 år gamle ugeblade i tv stuen, og alt var luvslidt. Tv stuen indeholdt desuden 3 tv-apparater, men kun 1 kunne bruges til sit oprindelige formål, en anden blev brugt som tv bord. Man stablede vist bare en ny oven på den gamle når den gik i stykker!

 Mit kammer lå på første sal for enden af en lang gang, og havde udsigt til den nedlagte bank der havde spillet en så kedelig rolle i morder sagen.




Snowtown med Hotellet i baggrunden.

 

Byens historie in mente, var det en lidt spøjs samtale jeg havde med en rullestolsbruger i baren under aftensmaden. Han blev ved at snakke om hvor modig han syntes jeg var, sådan at cykle Australien rundt alene, og om ikke jeg var bange for at blive stukket ned! Jeg syntes det blev lidt underligt efterhånden og sørgede for tilfældigt at flette ind i samtalen at jeg var ventet i Adelaide dagen efter, af Australian Red Cross, sådan bare for en sikkerheds skyld.

 

 Da jeg senere gik til ro, stillede jeg min cykel foran døren så den ville vælte og vække mig hvis nogen prøvede at komme ind.  Ret neurotisk set i bakspejlet, og mon ikke det var et stunt fra rullestolsbrugerens side, men i situationen virkede det noget mere realistisk.

 

Hvorom alting er, så var jeg stadig i live tidligt næste morgen, så jeg drog ud i natten, og kunne utrolig nok senere nyde synet af Adelaide by night, fra en bakketop ca. 125 km nord for byen!

 

Adelaide er en meget smuk by, og nok værd at spendere et par dage i, men det tillod min tidsplan jo ikke. Uden for byen gik det stejlt opad de næste 9-10 km i det der hedder Adelaide hills, et meget smuk område, men også ret strabadserende for cyklister. Et par dage senere krydsede jeg så grænsen til delstaten Victoria.

 

 


Victoria

 

Min første overnatning i Victoria var i byen Dartmoore, en uanselig størrelse der dog havde det mest nødvendige, et motel og en grocery. Byen husede tilsyneladende også en kunstner der havde omdannet en alle af store træer til smukt udført skulpturer af mennesker og fabeldyr. Nok værd et besøg hvis man er på de kanter.

 

Dagen efter swingede jeg til højre lige efter Warrambool, og kom dermed ud på Great Ocean Road, en vej der følger  kysten, og afslører nogle meget unikke udsigter. Den mest berømte er nok de tolv apostle, som består af 12 klippeformationer der stikker op af havet, tæt på kysten. Og så må vi heller ikke glemme de mange op og nedkørsler strækningen byder på. Specielt Layers Hill, med sine små 500 meter over havet trak søm ud.




Udsigt over havet fra Great Ocean Road.

 

Fra Princetown til Geelong kørte jeg hele dagen i regnvejr, og da temperaturen specielt om morgenen var lav, så hundefrøs jeg, dyngvåd som jeg var. Jeg havde dog en opløftende oplevelse den dag, da endnu en Wedgetailed Eagle lettede lige foran mig, svang ud over vejen, og lige akkurat havde højde nok til at glide over en bil der kom kørende. Havde det været en lastbil var den blevet dræbt. Disse store fugle er vildt imponerende at opleve på tæt hold.

 

Fra Geelong havde jeg oprindelig planlagt at tage færgen over til Portsea for at undgå Melbournes trafikhelvede. Det havde der dog været nogle indvendinger imod inden turens start, da jeg så ikke kunne påstå jeg havde cyklet hele vejen rundt.

Så for at lukke af for eventuelt senere ”snak” besluttede jeg at svinge op omkring Melbourne alligevel. Jeg vil ikke trætte jer med mine kvaler med den by, kun et godt råd! Skulle i komme kørende på cykel på den strækning, så husk når i ikke længere må køre på freewayen, at blive på venstre side af freewayen!! Så vil i undgå i en masse af de kvaler jeg i min uvidenhed påførte mig selv.

 

På strækningen Warragul – Moe blussede min skræk for Magpier op på ny, da jeg blev angrebet voldsomt 7 gange på kun 25 km. Disse fugle er ret store at få flettet ind i hjelmen, og de fleste kom med sådan et knald at hjelmen røg ned i panden, som regel 2-3 gange pr fugl. En kom uventet fra siden, og knaldede hårdt på men kom ikke igen, så jeg forlystede mig med tanken om at den nok havde slået sig slemt på hjelmen!  Så ka den lære det!!

 

Det gik mig dog en del på nerverne, jeg ventede hele tiden at blive angrebet, og beretninger om folk der havde fået ørene hakket til blods og øjne ud, havde jeg i baghovedet.

 

Da jeg ankom til Sale faldt jeg i snak med en anden cyklist og spurte om han kendte et godt råd mod Magpier? Han kunne berette at han aldrig selv var blevet overfaldet, men havde set andre blive det, og han kendte ikke andet råd end at ignorere fuglen og se at komme ud af dens territorium.

 

De sidste 5 dage af turen gik igennem meget bakket terræn, og da jeg til sidst kun havde 600 km op til Sydney, normalt en 3 dages tur, besluttede jeg at geare lidt ned og bruge 4 dage på strækningen. Jeg ville så komme ind på dag 69, og det kunne jeg fint leve med. Med 528 km tilbage til Sydney kom jeg ind i delstaten New South Wales, som jeg oprindelig var startet ud i.

 

 


New South Wales

 

Bakkerne trak store veksler på de resterende kræfter, da de som regel gik stejlt op og lige så stejlt ned igen til en bro. Her var man nødt til at bremse helt ned da der som regel var en kant mellem vej og bro, der kunne smadre hjulet.




Eden i baggrunden.

 

Wollongong, små 90 km fra Sydney operahus, blev sidste overnatning på turen.

Næste morgen, torsdag d. 31 August, startede jeg for første gang på turen ikke ud i mørke, men modtog kl 8 morgen min gode ven Lars Bording på jernbane stationen i Wollongong.  Han havde tilbudt at følge mig de sidste km ind til Sydney operahus, og jeg var virkelig glad for at få selskab efter godt 2 måneder alene.

 

Jeg slog nu alt navigation fra og lod mig føre. Jeg havde til Australian Red Cross annonceret vores ankomst til kl 1.30 eftermiddag, så vi ville have rigelig god tid til de små 90 km der resterede. Dejligt at kunne tage den med ro!! Ydermere havde Lars sagt at terrænet fladede noget ud mellem Wollongong og Sydney!




Wollongong i horisonten, og jeg selv ca. 50 km syd for Sydney.

 

Da vi kom til Waterfall, med ca 40 km tilbage, havde vi passeret et utal af små bakker og 2 store, hvoraf den sidste af mig på stedet blev døbt Mount Bording. Denne Hr Bording måtte indrømme han vist aldrig havde cyklet her før, og at det med at terrænet ville flade ud nok først kom senere!

Da vi med sveden haglende ned af os stod og fik pusten på toppen af Mr.Bordings bjerg, kom Eugen Schilter os i møde, det er ham der har verdensrekorden, og fulgte med det sidste stykke ind.

 

 Der var brugt alt for meget tid i bakkerne, og nu skulle vi op på den store klinge for at nå til Operahuset i tide. Igen lod jeg mig bare føre, og kunne fuld af beundring følge de to og deres krumspring i den stærke trafik, til tider på tværs af 3-4 vognbaner, her var det bare med at hænge på!




Lars og Eugen.


 Vi ankom til operahuset kl 13.23, og efter lidt fotografering fortsatte vi til Red Cross Bloodservice.





Ringen er sluttet.

 

Vi blev modtaget af personale fra Australia Red Cross Blodservice, og flere andre, bla. Zanne Jappe Mallett fra Radio SBS i Australien der havde lavet telefon interviews med mig undervejs, der så var blevet sendt ud over SBS radio.

 

Australia Red Cross Blodcenter var vært ved et traktement med sandwicher, og efterfølgende blev jeg interviewet af SBS radio.

 

Turen var slut, og jeg kunne se tilbage på 69 begivenhedsrige dage, med op og nedture. Men i det store hele gik turen lettere end forventet, mest fordi der ikke var så varmt som sidst, og fordi jeg ikke følte mig så presset denne gang.

 

Jeg fik cyklet 14.492 km på de 69 dage, og havde et snit på 210 km om dagen.

 

 

Slut på Eventyret!

 





© Copyright Erik Straarup
All rights reserved