www.lonebiker.dk
RSS feed           Welcome to my guestbook!            

Write your comment or question here
Posted by Comments
Name: Kenneth Pettersen
Country: Norge
Hei Erik
Jeg er en 43 år ``ung`` mann fra Stavanger, Norge som skal sykle fra Nordkapp-Gibraltar neste sommer, starter ca 15. juni og turen skal gå til inntekt for kreft.
Lurer på om du har en del gode tips og råd i forhold til overnatting, rutevalg, utstyr som trengs og mer.

Mvh
Kenneth Pettersen
Posted on: Thursday - 27 April 2017
Posted by Comments
Name: Henrik
Country: Danmark
Tak for svar omkring navigering - jeg skal have kigget nærmere på Garmin :-).
Foreløbig planlægger jeg Norges turen - Bergen og op til Tromsø/Lofoten og måske ind over til nordlige del af Sverige.
Australiens turen er stadig "en drøm", som ikke er decideret planlagt, men skal det være, så bliver det vestkysten i jan.feb. Tongue
Reply: På vestkysten finder du også den ægte Australske natur efter min mening. Østkysten er alt for civiliseret :-)
Jan-feb er nok en kende varm at cykle der måske.
god tur!!
Posted on: Wednesday - 1 March 2017
Posted by Comments
Name: Henrik Skov Nielsen
Country: Denmark
Hej igen Erik.
Jeg har tidligere fået et godt råd omkring pakning af cykel - tak for det Cheesy
Jeg planlægger ture til Norge og Australien (hver 1 måned) og er i den forbindelse blevet lidt udfordret i.f.t. rute planlægningen hjemmefra. Må jeg få lidt sparring fra dig omkring;
Hvad bruger du til ruteplanlægning?
Hvad bruger du aktuelt på dine ture; mobil, GPS eller kort?
Hvorledes får du evt. ruter fra eks. Google Maps over på mobilen eller GPS´en?
Er der nogle gode tips omkring førplanlægning, du gerne vil give videre udover ovennævnte?

På forhånd mange tak for svar..... og igen tak for stor inspiration, der har bekræftet mig i, at langturs touring cykling er noget, jeg skal have prøvet i mit liv. Super Cheesy
Reply: Hej Henrik
Jeg bruger garmin cykel gps hvor jeg inden turen har lagt enkelte ruter ind som jeg kan følge, typisk igennem store byer. Jeg laver ruterne på garmin connect og sender dem så til min gps, det virker fint. Men ellers har jeg printet små kort ud som jeg følger hvor der ikke er så kringlet. Hvor i Australien skal du cykle?
Posted on: Monday - 27 February 2017
Posted by Comments
Name: Nikoaj
Country: Danmark
Helt fantastisk hjemmeside.

Tænk at der stadig findes sådanne hjemmesider her, det er dejligt at se.

Jeg har lige købt mig en ny road-bike og skal køre Danmark tynd til sommer. På med en bigboy anhænger, så er jeg godt kørende Cheesy

En såkaldt BIG BOY

- Selvom jeg er i tvivl om det praktiske element.
Reply: Tak! Og godt tur :-)
Posted on: Thursday - 16 February 2017
Posted by Comments
Name: jak zarabiać
Website: http://dobrakasa.co.pl
Hey! This is kind of off topic but I need some help from an established blog.

Is it tough to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things
out pretty fast. I'm thinking about setting up my own but I'm not sure where to begin. Do you have any points or suggestions?
Many thanks
Reply: I made my homepage many years ago, and it was not easy. I sugest you use one of the new and much easyer ones there are today, but I cant help you with that, sorry :-)
Posted on: Wednesday - 15 February 2017
Posted by Comments
Name: Henrik Skov Nielsen
Country: Danmark
Hej Erik.
Jeg planlægger en tur til NZ og har brug for et input i forhold til transporten dertil - med cykel og cykelanhænger.
Har du nogle råd til, hvorledes cykel, anhænger og bagage skal pakkes?
Har du efterladt evt. transportkasser i lufthavnen og hentet disse igen senere?
Hvis man ikke skal rejse hjem samme sted som man ankom?
Har du erfaring i at "indpakke" cykel og anhænger i lufthavnen?
Altså i det hele taget nogle gode fif omkring det at rejse om på den anden side af jorden med lidt mere en rygsæk Smiley
På forhånd mange tak og TAK for inspirerende læsning Super
MVH
Henrik.
Reply: Hej Henrik

Jeg pakker altid cyklen sådan her: Jeg har fløjet mange gange med cyklen ombord, og det er altid gået godt. Jeg har heller aldrig betalt extra for cyklen, da jeg gør følgende:

Jeg anskaffer mig 2 cykelpapkasser hos en cykelhandler, de er gratis og cykelhandleren er kun glad for at slippe af med dem. Sørg for den ene er lidt større end den anden, og rod gerne rundt i bunken efter de 2 der er stærkest.

Den lille pakker du cyklen ned i, forhjul og pedaler skal ret sikkert af og pakkes ned ved siden af cyklen, styret kan du måske nøjes med at dreje, ellers skal den også af.

Det vil være en god ide at sætte en klods eller andet i spænd nede mellem forgaflerne så de ikke bliver bøjet under transport. Kører du med udvendige gear, er der en god ide at skrue geardroppet af også, men lad den bare hænge i den nu slappe kæde.

Du må typisk have 20 kg med i bagagen, nogen gange 30 kg, så du kan fylde papkassen op med tøj og andet intil du når vægtgrænsen. Tøj virker også som beskyttelse af cyklen, men put det i nogle plastikposser først :-)

Nu tager du den lidt større papkasse ( husk den vejer også!) og putter ud over den lille fra oven af som en slags låg, så får du faktisk 2 lag papkasse om cyklen som beskyttelse.

Det hele tappes så godt sammen og jeg sørger altid for at lave nogle håndtager som bagage folkene har at gribe i (formoder det giver lidt goodwill ) samt sætter pile på med denne side op, så den ikke kommer til at ligge nederst, men bliver placeret opretstående.

Det har hidtil fungeret for mig, men dermed ikke sagt at alle flyselskaber godkender dette. Undersøg på nettet hvilke ydre mål dit flyselskab sætter som max.

Har du derudover mere bagage end hvad du må have med som håndbagage, må du gøre op med dig selv om du vil betale for overvægt, sende noget hjem med posten, eller efterlade noget dernede.
Jeg skaffer altid nye papkasser til hjemtransporten ved en lokal cykelhandler.

Har jeg trailer med, pakkes den sammen, af med hjul og gaflen som pakkes i kroppen af traileren + top op med andet bagage så den får form som en kuffert, her laver jeg også hanke til bagage folket. Jeg pakker aldrig i lufthavnen, det gør jeg i ro og mag på et motelværelse jeg altid bor på den sidste nat inden hjemrejse.

God tur!

MVH Erik
Posted on: Tuesday - 9 August 2016
Posted by Comments
Name: Peter Bidstrup
Country: Danmark
Vil gerne påskønne at det er fedt at læse dine historier. Det bringer os alle nærmere eventyret. Har selv været afsted nogle gange og kender dermed også til eventyret, men jeg bliver aldrig træt af at læse andres oplevelser. Nogen gange glemmer man at meget kan lade sig gøre, ja, næsten alt. Det er du med til at opretholde. Det sætter noget i gang - ja nogle gange til noget stort. Tak for dette.

Peter
Reply: Mange tak Peter :-)
Posted on: Wednesday - 29 June 2016
Posted by Comments
Name: Arno
Country: Bonaire Dutch Caribbean
Hi Erik,

Thanks for sharing your information. I'm planning a trip around Australia and want to ask if you have the GPX files from your Garmin instead of the KMZ files.

Hope to hear from you. Thanks in advance.

Regards,
Arno
Reply:

Hi Arno
No, I used a datalogger so no gpx files, but you can easily convert KMZ files to GPX files in a program like this

http://www.gpsies.com/upload.do?uploadMode=convert

Hope to hear more about your Australia trip :-)

Posted on: Monday - 10 February 2014
Posted by Comments
Name: Gert
Country: DK
Jeg læste om Leitra transporten og vil bare give det råd at man bekvemt kan benytte http://www.silkeborg -flytteforretning.dk /spanien til transport frem eller tilbage. Det er nemt og sikkert at aflevere / få udleveret sine sager fra afdelingen i Fuengirola. Og det er cirka 100 km fra Gibraltar og der går letbane herfra direkte til/fra Malaga lufthavn. Denne løsning benyttede vi i efteråret efter vores 2 måneders tur som vi lod ende der.
Posted on: Saturday - 11 January 2014
Posted by Comments
Name: Søren
Country: Danmark
Website: www.velostrada.dk
Takker Erik

Turen skulle have været kørt i sommers (2013), men p.g.a. en bil påkørte og totalskadede min "gamle" velomobil(Leitra), måtte jeg vente 4 mdr. på at få en ny og anderledes velomobil(Strada). Jeg mente at 5 mdr. træning ikke var nok i en ny model,med den lange vinter(sne)der også forstyrrede træningen en del.

Turen er nu udsat til 2014/15. Den oprindelige plan var at tage Leitra med i fly til Nordkap, og hjem fra Gibraltar, hvilket den kunne, da den kunne skilles ad og tages med som bagage. Dette er ikke muligt med den nye, så der skal cykles hele vejen, frem og tilbage hvilket er en del længere Smiley

Så nu er planen at cykle som hyggetur op til Nordkap, derfra til Gibarltar hurtigst muligt, og så hjem igen som hyggetur.

Teknisk er der ikke nogle problemer med min nye velombil, som er blevet testet godt i løbet af 2013, 23000 kilometer på alt slags asfalt.
den eneste "tekniske" overvejelse jeg har er om jeg skal tage turen med trailer.

Jeg satser på at starten vil være juli/slutningen af juni 2014 eller 2015

Mvh.
Søren


Reply:
Det bliver en rigtig herre tur :-) Håber det flasker sig så du når dit mål!

MVH
Erik Straarup
Posted on: Wednesday - 20 November 2013
Posted by Comments
Name: Søren
Country: Danmark
Website: www.velostrada.dk
Hej Erik

Jeg bliver stadig fascineret, af at læse om dine beretninger fra dine cykelture, især Norkap-Gibraltar som jeg har læst igen og igen. Lysten til at fortage en tur som den er der, men af forskellige årsager er datoen(årstal) hele tiden blevet rykket.
Længden på turen er ikke skræmmende, det er mere tiden, det er logistikken med at få cykel(velomobil) til Nordkap, hvilket kun kan løses ved at cykle der op, ligeledes hjem fra Gibraltar.
Det betyder om alt lige mere oppakning.
Nu har jeg set din rute, de fleste "rutesider" og Garmin, har næsten den samme som du kørte, så har et par spørgsmål.
Hvordan er/var det med stigningerne? Var de fordelt jævnt eller lå de "klumpet" sammen(Hele dage med bjergkørsel)?
Du camperede mest i det fri, men er der store fravigelser på ruten for at nå campingplads/hytte? Så det var muligt at vaske tøj og spare på oppakning.
Glæder mig til at læse om dine inspirerende ture igen i den kommende mørke vinter Cheesy
Mvh. Søren
Reply: Hej Søren

Du bliver vist den første der gør turen pr velomobil :-)
Som jeg husker det var selve Nordkap øen meget bakket, så var der lige efter Alta vist også temmelig stejl. Generel var hele turen almindelig bakket, men et sted midt i Frankrig husker jeg at der var en hel del seje bakker jeg ikke havde ventet. Det mest bakket var dog nok Pyrenæerne, det tager nok det meste af en dag før det flader ud oppe på platoet. Det sidste jeg husker som temmelig bakket
var lige før man begynder nedkørslen til kysten oppe fra platoet. Men alt i alt så var min rute baseret på at undgå de værste bakker :-)
Der er mange muligheder for at undgå at sove i det fri. Hvis dit mål er at gøre det hurtigst mulig er det en god ide at medbringe lidt camping grej, så kan du køre til det passer dig at stoppe. Er det en hyggetur kan det sagtens planlægges sådan at du overnatter lidt mere komfortabelt hver nat. Har du en dato? Held og lykke med det hele, håber at hører hvis du kommer afsted.

MVH
Erik Straarup
Posted on: Wednesday - 6 November 2013
Posted by Comments
Name: Frank Jensen
Country: Danmark
Hej igen Erik

Tak skal du have.

Ja, det bliver på cykel, og jeg glæder mig i den grad.

Tak for link til cykelforum, jeg vil se at blive indmeldt.

Tak for hjælpen

Mvh

Frank Jensen
Posted on: Wednesday - 11 September 2013
Posted by Comments
Name: Frank Jensen
Country: Danmark
Hej Erik

Spændende at læse om dine ture. Jeg tager snart selv på en tur, der kommer til at gå til New Zealand og Australien.

I Australien regner jeg med at køre fra Adelaide til Brisbane, og hvis du har rutebeskrivelser liggende af den del af ruten fra dine ture, modtager jeg dem meget gerne.

På forhånd tak

Bedste hilsner

Frank Jensen
Reply: Hej Frank

Skal det foregå på cykel?

Jeg har kun mine gps filer http://www.lonebiker.dk/gps.htm

Det kan du jo nok ikke bruge til så meget :-)

Jeg vil foreslå du melder dig ind på et Australsk cykelforum som dette http://www.bicycles.net.au/ de har fingeren på pulsen!

Rigtig god tur!!

MVH
Erik Straarup
Posted on: Wednesday - 4 September 2013
Posted by Comments
Name: Christoffer Terjesen
Country: DK
Hej. Som lovet en tilbagemeldingSmiley Vi klarede det. Vi kørte d. 11 april og fremme i Marokko (med færge fra Algeciras) d. 16 maj. Vi var i Gibraltar om aftenen d. 15, men der gik ikke nogen færge dagen efter... Vi fik presset os selv og kom frem i sammen. Dermed succes. Jeg tror ikke der gik èn dag hvor vi ikke fik snakket om "Jernmanden" (dig). Vi kan ikke fatte hvordan du klarer så mange kilometer i terræn samt modvind, alene! Du er for vild. Stor respekt fra Christoffer og Bjarke. Ps. Tak for hjælpen!
Reply:
Hej Christoffer og Bjarke

Tillykke med at i gennemførte jeres tur som planlagt! Håber i var heldige med vejret og at mine kort ikke bragte jer alt for meget på afveje, de er jo noget bedagede :-)

MVH
Erik Straarup
Posted on: Tuesday - 18 June 2013
Posted by Comments
Name: Christoffer
Country: Danmark
Tusind tak, super lækkert, så kan vi lige prøve at sammenholde den med diverse andre kort.
Vi har ikke noget elektronik med desværre, men vi skal nok lige give en melding på om vi klarede denSmiley
Igen tusind tak!
Posted on: Sunday - 17 February 2013
Posted by Comments
Name: Christoffer
Country: Danmark
Hej Erik.

Tak for underholdende læsning. Jeg skriver da jeg og en kammerat cykler Aalborg-Afrika(dog med smut til Gibraltar)snart. Vi bruger google og bike/route toaster til at udarbejde en rute, men den viser blandt andet gennem tuneller i Tyskland, som via google streetview ikke ser ud til at beregnet til cykling. Vi ville høre om du ligger inde med en ruteplan fra din nordkap-gibraltar tur i 2000 vi kunne få lov til at se?
Tak for alle de fine fif! Mvh Christoffer og Bjarke
Reply:
Hej Christoffer og Bjarke

Jo, jeg har stadig ruten jeg kørte. sender den pr mail til jer, men nu er det jo snart 13 år siden, så der er sikkert lavet en del om på vejnettet hist og her.

lyder som en spændende tur, har i en hjemmeside eller blok hvor man kan følge jer?

MVH
Erik Straarup



Posted on: Sunday - 17 February 2013
Posted by Comments
Name: Holger C. Andersen
Country: Danmark
Website: www.bikingdane.dk
Hej Erik.
Det er ved at være længe siden.
Kan du ikke sende en mail til mig på clemmen48@yahoo.com, så jeg kan fortælle dig, hvor jeg er henne ligenu.
Der er vist sket noget med min adressebog.
De bedste hilsener
Hoger
Posted on: Sunday - 11 November 2012
Posted by Comments
Name: Tore Tveite
Country: Norge
Hei.
Meget inspirerende og morsom side.
Jeg har lest alt om alle turer.
Den aller beste er nok om Stålfarfar.
Det gir håb for alderdommen for en 49-åring.
Selv har jeg ennå ikke syklet så langt. Men København-Oslo, Stockholm-Oslo, København-Fehmern-J ylland-Fr.havn har jeg gjort på langweekender de senere år. Kiel-Rivieraen skal jeg give meg selv i 50-årsgave.
Cykelture for sjov,- det høres riktig ut.
Eller gav tabellen med oversikt over Danmarks største bakker meg et godt smil, som nordmann.
2hjuls2re
Posted on: Thursday - 11 October 2012
Posted by Comments
Name: Jacob Refslund
Country: denmark/China
Hej igen Erik
Tak for svarende,nu har jeg lige lidt mere
Jeg vil Tage ture fra Sydney il Adelaide og kan se på dine tal du ligge og køre på den gede side af 200km om dagen, min plan er 150-200km dagligt
Er det muligt at finde overnatning hver dag eller er det meget øde!!! er det en hård strækning
Vil cykle fra d, 8 december 2012 og være i adelaide jul/nytår

Hilsen Jacob
Reply:
Hej Jacob

Nu skriver du ikke hvilken rute du tager, men hvis du går syd om over Melbourne og Great Ocean Road så er der masser af overnatning undervejs da der er mange byer. Mellem Sydney og Melbourne er der særdeles bakket, så det kan godt kaldes en hård rute.

Hvis du går tværs over er der noget mere øde, men den strækning har jeg ikke selv kørt, så der må du prøve at google!


MVH
Erik Straarup



Posted on: Sunday - 15 July 2012
Posted by Comments
Name: Jacob refslund
Country: Denmark/China
Hej Erik
Har læst en del om dig, du eren sej gut ikke mindst fysisk men også psykisk det ved jeg på de ture jeg har været på alene det kræver noget, mine ture har været max 1500 km så ikke noget i forhold til dig men nyder det stadigt..
Abg, at tage cykel med ind i Austrlien er det ikke noget problem!!!!
og hvad med visa i så lang tid 100 dage hvad gør du der
Jeg tager derover og cykler i julen er det bare at tage afsted,, nu cykler jeg mest i asien så ville lige høre dag ad
på forhånd Tak
Jacob
Reply:
Hej jacob

Du må gerne tage cyklen med til Australien, dog skal du huske at rengøre den grundig overalt, da australierne er ret strikse med ikke at få uønskede sygdomme ind i landet.
Jeg har ikke selv haft behov for længere visa end de normale 3 måneder, så der kan jeg ikke hjælpe, men spørg på ambassaden.

Rigtig god tur!!

MVH
Erik Straarup


Posted on: Monday - 9 July 2012
Posted by Comments
Name: Ronny Broch
Country: Denmark
Hej Igen Erik.
Tak for dine rigtig gode svar.
Jeg ville bare lige skrive at Pete Heal har skrevet tilbasge til mig og han ville vende tilbage med de krav han har til turen. Så nu er der bare en masse forberedelse forude.

Mvh
Ronny
Reply:
Hej Ronny

Mange tak for info, det bliver vildt spændende at følge!! :-))
Posted on: Friday - 2 March 2012
Posted by Comments
Name: joris
Country: Belgium
Hi Erik,

Some impressive travels you made there, i enjoyed reading the reports.
You are one of the few i found who uses the bob trailer behind a racebike. I'm thinking of doing that as well and would like to hear your comments on it.
Is it better than bags? Not too heavy on the rear wheel or in downhill? Have u had any problems with in on the road? Any other recommendations on it?
I like the idea of a trailer over the normal bags becouse it holds the bike naked, wich is perfect when i stay on a spot for a few days and make some mountain climbs.

Many thanks for the nice read so far and good luck on your next trip.
Joris
Reply:
Hi Joris


I find that the Bobtrailer performs very well with a racing bike. I prefer the bob trailer over panniers when not speeding for some record or something :-)

I have not had any problems at all. It takes a little time to get used to how to pack it. I thought at first it would be best to have all the heavy stuff low and near the trailer wheel, but its actual better to have the heavy stuff low and near the bikes wheel.

That said, my next little trip will be with panniers to test my home-made Extrawheel trailer :-)

              
Posted on: Thursday - 1 March 2012
Posted by Comments
Name: Sif
Country: DK
Hej igen - tusind tak for svar Smiley !

Kh
Posted on: Thursday - 16 February 2012
Posted by Comments
Name: Sif
Country: Danmark
Website: www.sifsvejgaard.dk
Hej Erik

Hvor er det fedt at finde inspiration her hos dig! Jeg vil cykle ned gennem Europa (starter i København) her i sensommeren. Kender du til en god hjemmeside, der kan vejlede ift. ruter? Mit mål er at ende i Venedig og flyve hjem og skal lige finde ud af, om jeg skal tage den gennem Berlin eller Bruxelles på vejen.

Jeg håber, du får tid til at svare mig Smiley

Mange hilsner fra Sif

PS Kan du mon sige noget om at flyve med cykel?
Reply:

Hej Sif


Jeg selv har ikke nogen tidsvarende erfaring med at cykle i Europa, men dansk cyklistforbund kan måske hjælpe:

http://www.dcf.dk/ture ..Og ellers er der jo Google.


Jeg har fløjet mange gange med cyklen ombord, og det er altid gået godt. Jeg har heller aldrig betalt extra for cyklen, da jeg gør følgende:

Jeg anskaffer mig 2 cykelpapkasser hos en cykelhandler, de er gratis og cykelhandleren er kun glad for at slippe af med dem. Sørg for den ene er lidt større end den anden, og rod gerne rundt i bunken efter de 2 der er stærkest.

Den lille pakker du cyklen ned i, forhjul og pedaler skal ret sikkert af og pakkes ned ved siden af cyklen, styret kan du måske nøjes med at dreje, ellers skal den også af.

Det vil være en god ide at sætte en klods eller andet i spænd nede mellem forgaflerne så de ikke bliver bøjet under transport. Kører du med udvendige gear, er der en god ide at skrue geardroppet af også, men lad den bare hænge i den nu slappe kæde.

Du må typisk have 20 kg med i bagagen, så du kan fylde papkassen op med tøj og andet intil du når vægtgrænsen på de 20 kg. Tøj virker også som beskyttelse af cyklen, men put det i nogle plastikposser først :-)

Nu tager du den lidt større papkasse ( husk den vejer også!) og putter ud over den lille fra oven af som en slags låg, så får du faktisk 2 lag papkasse om cyklen som beskyttelse.

Det hele tappes så godt sammen og jeg sørger altid for at lave nogle håndtager som bagage folkene har at gribe i (formoder det giver lidt goodwill ) samt sætter pile på med denne side op, så den ikke kommer til at ligge nederst, men bliver placeret opretstående.

Det har hidtil fungeret for mig, men dermed ikke sagt at alle flyselskaber godkender dette. Undersøg på nettet hvilke ydre mål dit flyselskab sætter som max.

Har du derudover mere bagage end hvad du må have med som håndbagage, må du gøre op med dig selv om du vil betale for overvægt, sende noget hjem med posten, eller efterlade noget dernede.

Rigtig god tur!!


MVH
Erik Straarup


Posted on: Saturday - 11 February 2012
Posted by Comments
Name: Ronny Broch
Country: Denmark
Hej Erik.

Tak for dit svar og din støtte. Jeg er glad for, at du vil hjælpe mig. Jeg tager imod alt den viden jeg kan få og er helt sikker på, at du har den viden der skal til ang. at cykle sådan en tur.

Det er da utroligt at der ikke er mange flere Aussier der har taget udfordringen op, men okay vi danskere er jo cykel tosser og vi lærere jo næsten at cykle før vi kan gå! :-) Men tror nu at de kommer efter det...de har jo en helt del rigtig dygtige ungdoms kører.

Magpierne har jeg læst lidt om, dem har man ikke lyst til at lege med. :-) Så det er da i hvert fald en rigtig god ide at tage afsted i April, for at komme uden om dem.
Så er datoen sat til foråret 2013.
Der er jo en masse dejligt dyre liv, så udover de meget fine fugle, som jeg ikke skal tænke så meget over i April. Er der nogen andre dyr eller ting, man skal være opmærksom på?

Tak for Linket til Pete Heal. Har endnu ikke skrevet til ham, men vil gøre det her i Januar. Så jeg kan planlægge turens rute og overholde de regler der nu må være. Jeg har kigget på din ruteplan og vil meget gerne bruge den. Han har selvfølgelig udvidet turen lidt og det skal jeg jo have med.

Jeg vil jo gerne finde en masse sponsorer, som kan støtte turen. Jeg vil gerne lave en indsamling til Kræftensbekæmpelse i både Danmark og Australien.
Jeg vil selv betale turen og den udgifter. Men alt det jeg kan få ind af penge, skal gå til dem. Mener at du har haft noget rød kors med? Så måske du har nogle ideer til, hvordan man kan få nogle sponsorer med på ideen?

Kan se på billeder at du kørte med en BoBTrailer i 2006, men ikke havde det med sidste gang. Tænker at man kan køre hurtigere uden, men fik du så sendt noget rundt eller havde du hele din oppakning med?

Undskyld måske jeg lige skulle skrive lidt om mig selv. :-)
Jeg er 29 år og kommer fra Valby i København.
Hvor jeg er født og opvokset. Arbejder i Kastruplufthavn, hvilket jeg har gjort de sidste snart 5 år
Reply: ¨
Hej Ronny

Det med sponsorer har jeg aldrig været god til, jeg har nok henvendt mig til ca 50 virksomheder pr sponsorat der så også har været middelmådig, men at kunne fortælle at røde kors eller kræftens bekæmpelse støttes vil jo nok være en fordel.

Jeg henvendte mig til dansk og australsk røde kors og fik dem med på ideen, og Australsk røde kors lavede en cykeltrøje som du nok har bemærket på billederne. Jeg bilder mig ind det har givet mig lidt goodwill i trafikken undervejs.
Dyrelivet i Australien er fantastisk, der er også farlige dyr, men man skal nærmest selv opsøge dem eller gøre noget dumt, for at komme i farezonen. Det forstår man når man ser Australske kvægdrivere bare lægge sig til at sove på den bare jord i en sovepose.

Jeg har et par gange måtte slå et ordentlig slag med cyklen da der pludselig var en slange på vejen som jeg opdagede for sent, men ellers er det meget sjældent at se en slange i det hele taget. Første gang jeg cyklede rundt så jeg kun 3 døde.

Jeg havde skåret min bagage ned til et absolut minimum, og havde kun en almindelig cykelkurv bagpå, som uden mad og drikke vel kun var ½ fuld.

Cykelkurven var smart syntes jeg da selv, da eventuelle madrester jo ville drysse nedenud, og vindmodstanden ville være mindre når den ikke var helt fuld.
Det havde også den fordel at eventuel vådt tøj hurtig ville tørre.

Jeg havde elastiske stropper rundt om kurven til at spænde madvarer fast (havregrynspakker mm) til de strækninger hvor der er langt mellem fødevarebutikkerne.

Telt, sovepose og liggeunderlag vejede kun 3 kg i alt.
Jeg havde sendt en pakke med 2 nye dæk, nye pedaler, diverse lappegrej og slanger, nye cykelbukser og T-shirts til en bekendt i Sydney (efter Ca 5.000 km) og ligeledes til Ord river roadhouse i Kununurra ( efter ca 10.000 km) der havde døgnåben så uanset tidspunkt jeg måtte komme, ville jeg kunne få adgang til pakken. Det fungerede fint!

Jeg havde 1 reserve dæk med, af den foldbare type men fik ikke brug for det, og 4 slanger samt en håndfuld lapper. Slangerne havde jeg testet hjemmefra ved at pumpe dem op og lade dem hænge en 14 dages tid for at teste om de var tætte, da jeg før har oplevet defekte slanger.

Du må ikke spare camping grej væk og planlægge at overnatte på motel eller roadhouse! Så er du for alvor låst fast hvilket kan være ret frustrerende, når du måske kunne have fortsat et par timer mere, eller af en eller anden årsag ikke kan nå frem. Det er MEGET bedre (og billigere) at kunne campere når tiden er til det!

Det er meget vigtig at have alt grej tjekket efter, og alle kabler og lejer skal være nye og i god kvalitet.
Hjulene havde jeg selv bygget af en håndfuld eger og et par fælge, da jeg har haft dårlige erfaringer med hjul bygget af cykelhandlere. Kan du ikke selv, så lær det, det er ret vigtig! Der er op til 3.500 km mellem cykel butikkerne i Australien.

Reducer værktøjet til et absolut minimum. For eksempel behøver du ikke at have reserve kabler med, da du jo starter ud med spritnyt og skulle du alligevel være så ekstrem uheldig at knække et kabel ( jeg har aldrig været ude for det) så kan du altid klare dig frem til næste cykelhandler da du jo sagtens kan klare dig med 1 bremse og gearret kan sættes fast et passende sted.

Du behøver heller ikke at have reserve stikstænger med, du bruger bare en lang på forhjulet også, så kan de skiftes rundt hvis den ene får ødelagt gevindet. Husk dog 1 extra møtrik.

Jeg kører altid med 2 kæder der skiftes til at være på. Når de er helt nye skiftes de efter 500 km, næste gang efter 1000 km og så efter 2000 km fremover, så kan du sagtens køre Australien rundt på de samme 2 kæder og den samme kasette.

Jeg bruger altid kun WD40 til mine kæder, det er en meget tynd olie, så det kræver du smører hver eneste dag på sådan en tur.
WD40 er ildeset af mange i cykelkredse, men du kan få det overalt i Australien i modsætning til det meget dyrere specialolie. Der er ingen grund til at tage klude med til at tørre kæden med, de ligger jævnt fordelt overalt langs vejene!

Men vær forsigtig når du løfter en sådan klud op fra jorden, der er tit kryb under!

Du får en masse kørsel om natten da dagene ikke er så lange dernede, en 11 - 13 timer, og her vil jeg anbefale at bruge schmidts SON navdynamo i stedet for batterier. Det giver et langt bedre lys og så kan du som jeg bruge dynamoen om dagen til at oplade din gps og datalogger med.

Værktøjet til at tage kransen af med i tilfælde af at du skulle knække et eger i den side kan også skæres ned til et minimum, da du ikke behøver en kædepisk og fastnøgle, du spænder blot kransen så løst at du lige netop kan løsne den ved at holde kransen fast med den ene hånd, mens du skruer. Mere her:

http://www.lonebiker.dk/telt.htm
http://www.lonebiker.dk/cyk.JPG
http://www.lonebiker.dk/cyk2.JPG
http://www.lonebiker.dk/cyk3.JPG
http://www.lonebiker.dk/cyk4.JPG

Det var lidt om hvordan jeg gjorde det, håber du kan bruge noget af det til noget.


MVH
Erik Straarup


Posted on: Monday - 16 January 2012
Posted by Comments
Name: Ronny Broch
Country: Denmark
Hej Erik.
Er meget imponeret over dine mange cykel ture, især din rekord med Australien rundt. Jeg faldt over din hjemme side i 2006, hvor jeg fik den ide om, at jeg en dag ville(prøve at)cykle det smukke land Australien rundt. Nu har jeg fundet ud af, at jeg skal gøre det i år 2013. Jeg håber på at jeg muligvis kunne få lidt gode råd til turen igennem dig?
Såsom hvornår på året du mener at det er bedst at køre og med evt tilladelser til overnatning eller kørelse på hovedveje med cykel? og selvfølgelig en masse mere... Ved godt at mine ambitioner er kæmpe store, for jeg vil gerne cykle turen hurtigere end de 48 dage Peter Heal har gjort det. Jeg håber du måske vil bruge lidt tid på det og hjælpe mig. Har en del spørgsmål.

Mvh
Ronny
Reply:

Hej Ronny

Super godt project som jeg selvfølgelig meget gerne vil hjælpe med det jeg nu kan! Sjovt nok er det mest Danskere der tænder på den udfordring :-)

Her er et link til mine regler som Pete Heal kørte efter:

http://www.lonebiker.dk/rulesrecord+.htm

Pete kørte en lidt længere rute og har muligvis/sikkert andre krav for at godkende en eventuel ny record, så det vil nok være en god ide at kontakte ham også hvis du ikke allerede har gjort det.

Jeg har startet 3 forskellige steder på mine ture, og den sidste med start i Perth omkring 1 april er den der virkede bedst for mig, og den jeg vil anbefale.
Så får du en forholdvis rolig start med hensyn til bakker og varme, og slipper for magpierne :-)

Med hensyn til overnatning, så slår du dig bare ned hvor det passer dig ude af syne fra vejen. Ved ikke om der er en lov imod det, men det er hvad alle gør.

Du må cykle på alle hovedveje, og de fleste motorveje. Omkring de store byer er det som regel forbudt, men kommer du 30-50 km væk bliver det lovligt.

MVH
Erik Straarup


Posted on: Tuesday - 3 January 2012
Posted by Comments
Name: Käte Gadegaard
Country: Danmark
Hej Erik
Mange tak for dit svar, er beroliget - godt.
Jeg har ikke nogen hjemmeside, men det kunne måske være sjovt at ha'. ellers havde jeg tænk at sende mails hjem.
Er ved at finde ud af om jeg skal tage en lille bærbar med eller måske en ipad. Og så skal jeg ha' købt en god cykelcomputer, med gps og "sager".
Venlig hilsen og godt nytår
Käte
Reply:

Hej Käte

Jeg syntes selv det er god underholdning i teltet med noget elektronik, og rart at være i mailkontakt med familien, og hvis du er på facebook eller laver en blog kan du jo fortælle omverden om din tur der :-)

Jeg vil formentlig have en Ipad med på min næste tur, den fylder mindre og er efter min mening mere brugervenlig og robust end en bærbar.

MVH
Erik Straarup


Posted on: Monday - 26 December 2011
Posted by Comments
Name: Käte Gadegaard
Country: Danmark
Hej Erik
Det er dog fascinerende at du kan køre så lange distancer på - ja så kort tid, dyb respekt. Det må være fantastisk at se så mange steder, samtidig med at overkomme vejr, vind, og alle tænkelige ruter ved egen kraft.
Jeg (kvinde fra 55) er ved at planlægge en cykeltur til sommer. ikke i nærheden af dine ture vil jeg sige, men mundfulden er nu rigelig stor for mig.
For at komme til sagen, ruten er fra Sjælland til Gibraltar, videre derfra langs kysten til Lisabon. Regner med at køre 100 - 125 km om dagen. Efter at ha' læst din dagbog om ruten, kan jeg se at der problemer med at slå telt op i Spanien. Er det realistisk at finde sovesteder/teltplads er for hver 100 km.
Mange hilsner Käte
Reply:

Hej Käte

Mine problemer med at finde teltplads skyltes nok mest den korte tidsrum jeg havde til at finde et egnet sted at campere da jeg jo skulle udnytte dagslyset til at cykle.

Du vil have bedre tid til at udvælge en plads, og skulle tiden løbe fra dig kan du trøste dig med at i takt med lysets forsvinden bliver man mindre og mindre kræsen med hvor man slår sit telt op :-)

Jeg tror ikke det bliver et problem for dig, og vil ønske dig en rigtig god tur. Bliver det muligt at følge dig på nettet??

MVH
Erik Straarup


Posted on: Monday - 19 December 2011
Posted by Comments
Name: Thomas Mattesen
Country: Danmark
Tak for svar Erik, glad for havregryn så det passer mig godt. Sættet skal med på min næste tur også-godt for moral at lave noget varmt ind imellem. God vind derude mvh thomas
Posted on: Friday - 25 November 2011
Posted by Comments
Name: Jan Skopal
Country: Sweden
Såg inte kommentaren om Trangia spritköket från igår. Jag kan rekommendera att köpa en brännare för gas och använda gasflaska. fördelen är att kärlen inte blir så sotiga, man får högre effekt och kan kontrollera värmen bättre. Har vandrat många gånger med detta och det fungerar utmärkt.
Hilsen
Jan
Posted on: Friday - 25 November 2011
Posted by Comments
Name: Jan Skopal
Country: Sweden
Hi Erik
Impressing achievements. I am stunned by the distances you manage to cover. In Sweden there is a race considered to be some kind of manhood test for the average cyclist called Vättern Runt. I am sure you have heard about it before. That is 300 km. You have done it as well. The difference is that you do it for many consecutive days in a row. Impressive.
I have not been through your website in detail as I have only discovered it very recently. Perhaps you have written it somewhere but I would like to know your cycling background? Have you been racing or how have you achieved you ability to ride these long distances??
Best regards
Jan
Reply:

Hi Jan
I have no racing background. I started biking around being 40 years or so, and soon found out I wasen´t particular good at speed racing, but good at long distance cycling instead. Combined with the lust of seeing new place's and adventure, I guess it just got out of control for some years :-)
It involved a lot of training of course, many hard long training days in the saddle in my spare time, up to 300 km on my own.

Regards

Erik Straarup


Posted on: Friday - 25 November 2011
Posted by Comments
Name: Thomas Mattesen
Country: Danmark
Hej Erik
Tak for denne super side og inspiration. Kørte lille Danmark rundt og lidt af Sverige sidste år med bob trailer..simpelthen inspireret af dine ture.
Mit spørgsmål har du nogen form for koge grej med? Jeg havde en Trangia sprit brænder med, men synes den vejer og er lidt i tvivl omkring den. Har spurgt før med nåede ikke at tjekke den gamle side for evt svar. Mvh Thomas
Reply:

Hej Thomas
Tak for de pæne ord!
Nej, jeg lever af kold mad på mine ture. Havregryn, kiks, syltetøjsmadder og andet usundt.
På min næste tur 2014 eller 15 skal jeg dog have kogegrej med, men pt har jeg ingen erfaring med den slags. Smiley

MVH
Erik Straarup


Posted on: Thursday - 24 November 2011
Posted by Comments
Name: Steven
Country: United States
G'day Erik,
I have thoroughly enjoyed your website. I am an Aussie living in the USA so it is particularly special to view your photographs from around Australia and to read your diaries.
You are an amazing man and inspirational to me. I look forward to your future trips and all the best toy you and your family.
Posted on: Sunday - 4 September 2011
Posted by Comments
Name: Arthur van der Lee
Country: Netherlands
Hi Erik,
It is really amzing to read what distances you do in a day. I just got back from a cycling trip to the North Cape and avarage about 200 a day. with the longest distance 400.
I struggle to keep de website updated and my laundry clean . I am not going to challenge your epic yourney from the North Cape to Gibraltar but I enjoy reading it.
Tonight I will read your website again and find inspiration for next year.

Thanks and good health to you,
Arthur
Posted on: Sunday - 4 September 2011
Posted by Comments
Name: Erik Straarup
Country: Denmark
Smiley Just testing the guestbook. Unfortunate I had to get a new guestbook due to malfunction of the old one!

              

Posted on: Saturday - 3 September 2011
Page 1 

If you wish to include a picture in your comment, then use the code below.

     Example: 

Type the code in the comments field were you want the picture to appear.   (max picture width 600 pixels!)